in Lourdes

18 juli 2014 - Lourdes, Frankrijk

Eindelijk ben ik dan in Lourdes. Heerlijk douchen, lekker gegeten, daar knap ik weer van op.
Graag wil ik de lichtprocessie bijwonen en vertrek om 20.45 uur naar de gewezen plek. Ongelooflijk wat indrukwekkend. Al die mensen, al die nationaliteiten, de diversiteit in leeftijd, afkomst, uitstraling en gezondheid maakt het zo bijzonder. In allerlei talen wordt er gebeden in alle saamhorigheid. Ieder met een eigen doel, missie, gedachte en toch allen samen op die ene plek.
Ik voel bij iedereen geloof, hoop en liefde, zo intens, het straalt gewoon.
Ik wens dat iedereen dit overal en altijd mag ervaren:
Geloof in...: wat bij jou past (hoeft geen religie te zijn).
Hoop op....: maakt niet uit, ieder sprankje hoop is er een, ook al moet je het bijstellen naar de mogelijkheden.
Liefde voor....: jezelf en elkaar.

De volgende dag (vrijdag) sta ik gewoon weer om 6.00 uur op. Na het ontbijt ga ik al op pad naar de grot om kaarsen te ontsteken. Rituelen zijn ook zo'n bijzondere ervaringen. Je bent hier volgens mij nooit alleen.
Daarna naar het treinstation, weggebracht door de hoteleigenares. Blijkt er een ernstig treinongeluk gebeurt te zijn gisteren waardoor het traject nog niet vrij is. Uiteindelijk mbv Gijs in Nederland en een erg behulpzame receptioniste in het hotel wordt ik morgenvroeg met fiets en bagage om 4 30 uur opgehaald met de taxi die me naar het vliegveld brengt (3uur rijden) en vlieg ik naar Eindhoven.
Hopelijk gaat alles goed en is deze hindernis ook weer overwonnen. Het blijft een uitdaging van huis naar huis.

1. Trea Wim Maartje-Rick, Tom:
    18 juli 2014
    Hoi Rian,
    Wat zul je ook weer blij zijn als je weer veilig thuis bent en kunt terug kijken op een bijzondere reis die je toch maar mooi alleen hebt gedaan! Respect! Wij zullen er een borrel op pakken morgenavond op het feestje. Misschien even tot dan??
  2. Riny en Mariëtte:
    18 juli 2014
    Hoi Rian!
    Ik lees nu je blog pas. Petje af! Wat een prestaties heb jij geleverd! Super! En toch volhouden met al die tegenslagen. Maar het heeft je ook zoveel moois gebracht! Tis echt geweldig. Hopelijk heeft het je gebracht wat je gehoopt had. Ik bel je binnenkort op!
    Goeie reis terug Rian, enne.....je kunt héééél trots zijn op jezelf!!!
  3. Helma:
    19 juli 2014
    Hoi Rian,
    Heel bijzonder he die lichtprocessie, ondanks dat ik toen nog heel er jong was ervaren ik het op dezelfde manier als jij beschrijft. Wanneer je dit leest ben je waarschijnlijk al thuis of bijna thuis. En je hebt het toch maar mooi volbracht, deze bijzondere reis. Fijn weekend en tot ziens, ben benieuwd naar je verhalen, groetjes